23/10 2009Print

Flere kanaler på kabel-tv i Esbjerg

Der er gode chancer for, at der bliver lidt færre mennesker på gaderne i Esbjerg i aftentimerne i den kommende tid. Fra onsdag 28. oktober får kunderne på det tidligere Esbjerg Bynet adgang til YouSee's landdækkende kanaludbud, og det betyder i stribevis af nye tv-kanaler for kunderne.

"Siden YouSee overtog Esbjerg Bynet i 2007 har vi været i gang med at forberede nettet til at kunne håndtere det samme kanal-udbud, som vi tilbyder vores kunder i andre dele af landet. Det er vi klar til nu, hvor vi alligevel skal lave en større kanal-omlægning i forbindelse med, at DR lancerer tre nye tv-kanaler," siger produktchef Lars Techen Nielsen, YouSee.

Den mest markante ændring sker for kunder med Grundpakken. Disse kunder har indtil nu haft adgang til ti analoge og ti digitale kanaler. Fremover får de adgang til 16 analoge og 26 digitale kanaler. Alle analoge kanaler sendes også digitalt, så netto er der otte nye analoge og yderligere 6 nye digitale kanaler at stifte bekendtskab med.

Blandt nyhederne i Grundpakken er TV3, Kanal 4 og dk4 og de to nye DR kanaler DR K og DR Ramasjang. De to sidstnævnte går dog først i luften fra søndag 1. november. Desuden kommer også de tyske RTL og ZDF som analoge kanaler. To af de nuværende kanaler forsvinder, det er Svensk TV4, som fremover kun sendes digitalt, og 6'eren, der rykker fra Grundpakken til Mellempakken.

Antallet af nyheder er dog størst blandt de digitale kanaler, hvor der både er nye DR-kanaler, regionalt tv samt svenske og fransk tv i udsigt.

Alle kunder orienteres om ændringerne pr. brev.

YouSee's kunder har siden den 15. september haft fri adgang til alle kanaler i YouSee's tre standardpakker digitalt. For at se de digitale kanaler skal man have et tv med indbygget digital tuner eller en digital modtagerboks, men der er ikke krav om kort eller ekstra betaling.

Mere om de tre pakker

Grundpakken byder også på nyt på lokalfronten. Har man tv med indbygget digital modtager eller en digital boks, kan man således også TV2 MidtVest (TV2 Syd har man i forvejen adgang til). Den nye kanal med regionalt lokal-tv sendes også kun digital, og det samme gør den nye DR HD, DR Update og de to svenske public service-kanaler SVT1 og SVT2 samt NRK1 der hidtil har været en del af Mellem- og Fuldpakken.  De to digitale kanaler, Regionalt lokal-tv og TV2 Naboregion, vil dog af tekniske grunde ikke kunne være klar fra fra starten.

Fra Mellempakken flytter Discovery og BBC Entertainment til Fuldpakken. Ny i Mellempakken er TV2 Charlie, TV2 News og fodbold- og underholdningskanalen Canal 9, der kun sendes digitalt, og som ud over superliga også byder på international fodbold og kampe fra næste års VM i Sydafrika.

Fuldpakken får tre nye kanaler, 3 Puls og de to børnekanaler Disney XD og Nickelodeon. Den tyske underholdningskanal Sat 1 og Pro 7 udgår af pakken og kan fremover købes via Fa(link fjernet)

Priserne på YouSee's pakker reguleres med virkning fra den 1. januar.

Grundpakken stiger med 25 kr. til 99 kr/mdl. (listepris 166 kr/mdl.)

Mellempakken stiger med 21 kr. til 197 kr/mdl. (listepris 299 kr/mdl.)

Fuldpakken stiger med 20 kr. til 299 kr/mdl. (listepris 397 kr/mdl.)

Pressechef Ib Konrad Jensen, tlf. 4074 1310