06/06 2012Print

YouSee-kunder kan nu se tv overalt

Kabel-tv-kunder hos YouSee er ikke længere bundet til at være hjemme for at se tv. Fra i dag kan de tage alle DR’s kanaler samt bl.a. en række sports- og børnekanaler med i sommerhus eller på cafe, uden det koster ekstra i abonnement.

De nye muligheder gælder foreløbig kun for kunder, der også abonnerer på bredbånd hos YouSee. De har i forvejen adgang til stort set alle deres tv-kanaler på f.eks. computer eller iPad via hjemmets bredbåndsforbindelse. Nu bliver den fysiske binding til hjemmet altså fjernet.

”Det er en naturlig udvikling, at man også kan tage sine tv-kanaler med sig ud af huset, men hidtil er det strandet på et spørgsmål om penge. Det er YouSees klare holdning, at kunderne kun skal betale én gang for deres kanaler, og det har vi fået de første aftaler med tv-stationerne om. Jeg er overbevist om, at det kun er et spørgsmål om tid, før flere følger efter,” siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee.

Foreløbig er der adgang til at se op til 23 tv-kanaler på web-tv, når man er uden for hjemmet. Ud over DR-kanalerne er det bl.a. tre Disney-kanaler og de to Eurosport-kanaler, som i sommerens løb bl.a. byder på Tour de France og OL i London. TV 2s kanaler må kunderne i denne omgang kigge forgæves efter.

”TV 2 har krævet ekstra betaling for alle deres kanaler, og derfor er ingen af med dem med nu. Ikke mindst er det svært at forstå, at kunderne skal betale to gange for TV 2s hovedkanal,” siger Ulf Lund og henviser til, at den politisk bestemte brugerbetaling fra årsskiftet stiger fra 10 til 12 kr. plus moms pr. husstand pr. måned.

Mere om web-tv ude fra YouSee

Bredbåndskunder hos YouSee har siden 2008 haft fri adgang til at se web-tv, så længe det sker gennem en YouSee bredbåndsforbindelse. Antallet af tilgængelige kanaler er gradvist blevet øget, og på nuværende tidspunkt er der (med enkelte undtagelser) automatisk adgang til at se de samme kanaler på web-tv, som man abonnerer på i YouSees tre tv-pakker.

• Nu ophæves kravet om, at web-tv kun kan ses på bredbåndsforbindelser fra YouSee. Bredbåndskunderne kan dermed også se web-tv udenfor hjemmet via andre bredbåndsforbindelser eller f.eks. mobilt bredbånd. Eneste krav er, at de befinder sig et sted i Danmark.
    • Følgende 23 kanaler er med fra begyndelsen: DR1, DR2, DR Update, DR Ramasjang, DR K, DR HD, Canal 9, Folketinget, DK 4, Infokanalen, SVT1, SVT2, NRK, ARD, ZDF, NDR, Disney Channel, Disney XD, Disney Jr., National Geographic, Eurosport, Eurosport 2 og RTL.
    • For at se web-tv uden for hjemmet skal computeren, mobilen eller tablet’en først registreres til brug for web-tv ude. Det sker via YouSee-bredbåndsforbindelsen i hjemmet. Man kan maksimalt have registreret to enheder, og man kan kun anvende én ad gangen.
    • For at begrænse risikoen for misbrug skal enheden være tilkoblet YouSee’s netværk mindst én gang om måneden. Af samme grund er tjenesten indtil videre kun tilgængelig for kunder med bredbånd fra YouSee.
    • Web-tv ude kan anvendes på alle platforme, dvs. yousee.tv, YouSee Player, iOS (iPad, iPhone og iPod Touch) og Android (udvalgte enheder).

Ib Konrad Jensen
    Pressechef