YouSee hjælp

Falske sms'er - undgå at blive snydt

Smishing – svindel via sms – er et stigende problem. Her på siden får du hjælp til at gennemskue de falske sms'er – og gode råd, hvis skaden allerede er sket.



Hvordan foregår svindel via sms? 

Svindlen foregår typisk sådan, at du modtager en sms, der beder dig om at klikke på et link. Linket kan fx føre dig til en hjemmeside, hvor du bliver bedt om at indtaste personlige oplysninger eller kortoplysninger, som svindleren efterfølgende kan misbruge.

Det kan også være, at du bliver opfordret til at downloade en app, som giver svindleren adgang til at ringe eller skrive fra din mobil, uden at du kan se det.

En huskeregel til at spotte falske sms'er er links.
Vær derfor altid ekstra opmærksom, når du får en sms, som indeholder et link.



3 tips til at undgå svindel

  1. Forhold dig kritisk til afsenderen. Selvom sms'en ser ud til at komme fra en virksomhed, du kender, så kontakt virksomheden ad anden vej for at være sikker.

  2. Undgå at klikke på links, hvis du er det mindste i tvivl om afsenderen.

  3. Undlad at taste personlige oplysninger, medmindre du er helt sikker på, at sms'en er reel.



Sådan gør du, hvis skaden er sket

Har du klikket på et link og tastet personlige oplysninger? Så handler det om hurtigt at begrænse skaderne.

Alt efter hvad du har indtastet, kan det være en god idé at gøre følgende.

  1. Spær dit betalingskort

  2. Spær dit NemID

  3. Kontakt din bank.



Har du klikket på et link og installeret en app? 

Vi anbefaler dig at gøre følgende.

  1. Nulstil din mobil og genskab en sikkerhedskopi fra før, du installerede appen

  2. Ændr dine adgangskoder, hvis du har logget ind på konti og apps (fx Facebook) ved hjælp af en adgangskode, efter du installerede appen.

Husk først at ændre adgangskoder, efter du har nulstillet/genetableret din mobil. Alternativt kan du gøre det fra en pc.


Er dine oplysninger blevet misbrugt? 

Så kan du anmelde det til politiet her.

Hjalp denne side dig?

Har du brug for yderligere hjælp?