Smishing er svindel via sms og et stort problem.
Her på siden får du hjælp til at gennemskue falske sms'er – og gode råd, hvis skaden allerede er sket.
Forhold dig kritisk til afsenderen. Selvom sms'en ser ud til at komme fra en virksomhed, du kender, så kontakt virksomheden ad anden vej for at være sikker.
Undgå at klikke på links, hvis du er det mindste i tvivl om afsenderen.
Undlad at taste personlige oplysninger, medmindre du er helt sikker på, at sms'en er reel.
Vi har introduceret et SMS spamfilter for at beskytte dig mod svindel og spam.
Hvordan virker det?
Vores spamfilter analyserer indholdet af alle SMS-beskeder, der sendes gennem vores netværk.
Hvis filteret opdager mistænkelige mønstre, bliver beskeden sendt til kontrol og eventuelt blokeret.
Dette sikrer, at du som kunde kun modtager relevante og sikre beskeder.
Hvad skal du være opmærksom på?
Selvom vi med denne nye løsning markant reducerer risikoen for, at du modtager svindelbeskeder, kan vi desværre ikke garantere, at alle svindelbeskeder stoppes.
Vær altid opmærksom på de beskeder, du modtager.
Anmeld det, hvis du modtager noget mistænkeligt.
Godkendelse og aktivering
Vores spamfilter er godkendt af Digitaliseringsministeriet for at beskytte dig mod digitale trusler.
Det kan ikke deaktiveres, da det er automatisk aktiveret for at sikre, at du som kunde hos os er bedst muligt beskyttet.
Du modtager en sms, der beder dig om at klikke på et link eller om at downloade en app.
Linket kan føre dig til en hjemmeside, hvor du bliver bedt om at indtaste personlige oplysninger eller kortoplysninger, som svindleren efterfølgende kan misbruge.
En app kan give svindleren adgang til at ringe eller skrive fra din mobil, uden at du kan se det.
Har du klikket på et link og tastet personlige oplysninger? Så handler det om hurtigt at begrænse skaderne.
Alt efter hvad du har indtastet, kan det være en god idé at gøre følgende.
Spær dit betalingskort
Spær dit NemID
Kontakt din bank.
Vi anbefaler dig at gøre følgende.
Nulstil din mobil og genskab en sikkerhedskopi fra før, du installerede appen
Hvis du har brugt adgangskoder til apps eller på hjemmesider på din mobil, efter du installerede den uønskede app, skal du ændre koderne.
Husk først at ændre adgangskoder, efter du har nulstillet/genetableret din mobil. Alternativt kan du gøre det fra en pc.
Så kan du anmelde det til politiet her.