YouSee hjælp

Sådan fikser du en langsom og ustabil forbindelse på Hybrid Modem

Hybrid ModemSkift valg

En dårlig eller ustabil forbindelse er frustrerende. Er dit modem installeret korrekt, og har du ikke tidligere haft problemer med forbindelsen, kan du typisk få fuldt signal igen ved hjælp af guidens tips.

Dog synes vi, du skal starte med at tjekke, om der er driftforstyrrelser på din adresse.
Det kan nemlig forklare et hastighedsdyk.

Tjek driftforstyrrelser her.

Fordi dit modem får internet fra både bredbånd og mobilnetværket, bør du også tjekke, om der er problemer med 4G-signalet. Det kan du gøre her.



Guide til at sikre forbindelse på dit Hybrid Modem

  1. Genstart dit modem

    Du har sikkert hørt det før - men i mange tilfælde ska lder faktisk ikke mere end en genstart af dit modem til at fikse forbindelsen. Her kan du se, hvordan du gør.

    1. Sluk for modemmets power-knap, eller tag strømstikket ud.

    2. Vent 30 sekunder, og tænd modemmet igen.

    3. Der kan gå nogle minutter, før der er forbindelse igen. I visse tilfælde kan der gå op til 20 minutter.



  1. Brug den hurtigste kanal

    Brugder du trådløst wi-fi, kan hastigheden blive påvirket, hvis flere bruger samme netværkskanal som dig. Vi anbefaler, at du stiller netværkskanalen til Auto, så modemmet selv finder den hurtigste kanal.

    Sådan bruger du dit wi-fi

    1. Log ind på Mit YouSee, og vælg Bredbånd.

    2. Scroll ned til Dit trådløse netværk, og vælg Start optimering.

    3. Netværkskanalen står nu på Auto og vælger selv den bedste kanal.



  1. Placér dit modem bedre

    Modemmets placering er afgørende for dit trådløse signal, der fx kan blive s vækket af betonmure og gipsvægge.

    Jo færre fysiske forhindringer, der er mellem modemmet og din enhed, desto bedre. Kan du sætte modemmet højt og frit, er det altid bedst. Oplever du stadig, at signalet er svagt, kan du komme problemet til livs med Wi-Fi Boostere.



  1. Afbryd streaming og andre krævende tjenester

    Har du tjeneste og programmer kørende, som bruger internetforbindelse, optager de en del af din båndbredde. Prøv at afbryde disse tjenester, og se, om det hjælper på hastigheden. Det samme gælder, hvis i er flere, der bruger streamingtjenester som HBO MAX og Netflix samtidig.

    Hvis det hjælper at afbryde tjenesterne, kan du overveje at få en hurtigere bredbåndsforbindelse. Det kan du få ved at logge ind på Mit YouSee. Så har du mere båndbredde at give af, og i kan eksempelvis være flere på Netflix samtidig, uden det går ud over hastigheden.


  1. Tjek, om der er lys i de rigtige lamper

    Undersøg, om dit modem fungerer, som det skal. Start med at tjekke om, der er lys i modemmets internet-lampe og forbindelseslampe.

    1. Der skal være lys i de 2 lamper, som er markeret på billedet.

    2. DSL-lampen skal lyse grønt konstant. Det betyder, at der er forbindelse til internettet. Blinker den, forsøger den at etablerer forbindelse. Mode-lampen går på 4G-nettet og skal lyse blåt. Hvis der ikke er forbindelse, lyser den rødt.

    3. Er der lys i lamperne, men driller forbindelsen stadig, kan det være, at kablerne ikke sidder korrekt.

    Se vejledning til, hvordan du tilslutter dit modem.



  1. Tjek, om kablerne sidder rigtigt

    Bruger du kabel mellem din computer og dit modem, skal du bruge LAN-stikket-du kan vælge et af de fire tilgængelige. Er der lys i en af de fire LAN-lamper er der forbindelse. Men du skal stadig lige tjekke, at kablet sidder ordenligt i stikkene. Lyser lampen ikke, sidder kablet forkert i.



  1. Nulstil dit modem

    Prøv at nulstille dit modem. Dog skal du være opmærksom på, at de indstillinger, du eventuelt har lavet på modemmet - fx skiftet navn eller adgangskode- går tilbage til fabriksindstillingerne.

    Sådan nulstiller du dit modem

    1. Tænd dit modem, og find Reset-knappen, som sidder bag på modemmet.

    2. Tryk knappen ind i 15 sekunder, fx med spidsen af en kuglepen. Lamperne kan tænde og slukke flere gange.

    3. Når du slipper knappen, starter modemmet op igen. Det kan tage helt op til 20 minutter, før modemmet er klar igen.



Driller forbindelsen stadig, selvom du har fulgt alle anbefalingerne?

Så synes vi, du skal tage kontakt til os - så kan vi sammen kigge på, hvordan vi får løst problemet.

Kontakt YouSee

Hvad synes du om denne side?


Har du brug for yderligere hjælp?