YouSee hjælp

Hvordan undgår jeg sort skærm på min Humax tv-boks?

Brug altid det medfølgende HDMI-kabel!

Oplever du udfald i tv-kanaler eller sort skærm, så kan det skyldes det HDMI-kabel, som du har forbundet tv-boksen til dit tv med. 

Oplever du periodiske forstyrrelser i lyd og billede på dit tv, kan det skyldes problemer med signalet mellem dit tv og din tv-boks.

Signalet mellem din tv-boks og dit tv bliver krypteret, når det går igennem et HDMI-kabel. Brug derfor altid de kabler, der fulgte med din tv-boks.



Der kan være flere årsager til forstyrrelserne

Husk rækkefølgen
Du skal være opmærksom på, den rækkefølge du tænder dit udstyr i.

  1. Tænd først dit tv

  2. Tænd herefter tv-boksen

  3. Når du er færdig med at se tv, slukker du både for dit tv og tv-boksen



Brug HDMI2-indgangen

Har du et tv med 4K eller Ultra-HD kvalitet, bruger tv'et det signal, der kaldes HDMI2-standart med HDCP 2.2. Din tv-boks leverer signalet i HDMI2 standard med HDCP 2.2.
Der er tale om en standard, som hedder HDMI2. Der er ikke tale om nummeret på selve HDMI-porten bag på dit tv. (Fx HDMI 1, 2 eller 3) 

Dit HDMI-kabel sætter du i tv-boksen, og sætter den anden ende ind i din HDMI2-indgang på tv'et.

De fleste tv har flere HDMI-indgang, men dog oftest kun én, der understøtter HDMI2. Det er som udgangspunkt altid HDMI-port nummer 1 på dit tv. Du bør kigge i manualen der fulgte med til dit tv. der burde beskrives hvilken HDMI-port på dit tv, som understøtter HDMI2-standarden og derved 4k/Ultra-HD. 

På nogle tv står der ikke, hvilken indgang, der understøtter HDMI 2. Men tænd for dit tv og tryk på din source eller input knap på fjernbetjeningen til dit tv, og find frem til HDMI2-indgangen derinde. 

  • Source eller input-knappen kan se forskellig ud fra fjernbetjening til fjernbetjening.

Remotes_source_040421


Opdatér softwaren

Det kan også være en god idé at opdatere softwaren i dit tv. Det kan afhjælpe nogle af fejlene i lyden og billedet.

Er du i tvivl om, hvordan du opdaterer dit tv, kan du finde hjælp i manualen til tv’et eller ved at gå ind på producentens hjemmeside.



Virker det ikke?

Kontakt os, så kigger vi på det sammen.

Var denne side brugbar?

Har du brug for yderligere hjælp?